Regenerering av frontlykter

Frontlykter, som ofte feilaktig kalles for billykter, kan deles opp i flere typer.

De mest kjente er speilreflektorer med vanlige lyspærer der lysstrålen reguleres enten ved hjelp av spesielt profilert glass eller en reflektor imontert en lyspære.

En nyere type bilfrontlykter er lykter som benytter projeksjonsteknologi, populært kalt projektorlinser. I projektorlinser sendes lysstrålen over en skillevegg gjennom en linse på innsiden av frontlykten.

Denne teknologien benytter så vel standard lyspærer som xenonpærer (glødetråd). Samtidig muliggjør den, ved hjelp av passende elektromagnetisk mekanisme, en dobbelfunksjonalitet av frontlykten, dvs. den forener nærlys og fjernlys i samme projektor.

En frontlykt utstyrt med en slik projektor kalles for en bixenon frontlykt. Lysstrålen i den reguleres av en parabol kopp der lyspæren eller xenonpæren er montert. På innsiden er en slik kopp dekket med en ideell vakuumsprøytet speiloverflate, som stråler ut 100 prosent av lysstyrken avgitt av xenonpæren eller lyspæren montert i frontlykten.

Bruk av frontlyktene er som oftest avhengig av flere faktorer som gjentatt nattkjøring eller trafikkreglene.

Når det gjelder nattkjøring er det klart. Som oftest kan skylden legges på en utbrent kopp der lyspæren eller xenonpæren er montert. Hver frontlykt har et eget utluftingssystem til utdriving av varmluften mens lykten er i bruk. Etter at lykten er slått av og avkjølt, presses det luft inn igjen på grunn av krymping. Luften som kommer inn i lykten kan være forurenset med støv og fukt som gjerne setter seg fast på lampeelementene, blant annet inne i koppen. Varmen fra glødetråden eller lysende lyspærer får forurensningen som over tid har samlet seg i koppen, til å forbrenne og sette seg fast på refleksflatene i koppen, noe som reduserer lysstyrken. Koppene kan også undergå en forringelsesprosess pga. produksjonsfeil (Toyota Avensis). Ofte, spøkefullt, omtales en slik feil som avensissyndromet. De fleste er ikke klar over at frontlyktene kan regenereres. Som oftest kjøper man da (brukte) frontlykter med akkurat samme feilen på auksjon på internet.

Det lønner seg å regenerere frontlykter, da de som kjøpes brukt vil, i de fleste tilfeller, replica horloges rolex ha den samme feilen, noe som ikke vil løse problemet med lysstyrken. Nye frontlykter er veldig dyre. Regenerering av dem hos oss avviker ikke kvalitetsmessig fra ytelsen i ny frontlykt. I de fleste tilfeller er den påsprøytede overflaten mer holdbar enn i den originale frontlykten. Ta kontakt og snakk med oss om regenerering.

Regenerering av frontlykte

Frontlykter, som ofte feilaktig kalles for billykter, kan deles opp i flere typer.

De mest kjente er speilreflektorer med vanlige lyspærer der lysstrålen reguleres enten ved hjelp av spesielt profilert glass eller en reflektor imontert en lyspære.

En nyere type bilfrontlykter er lykter som benytter projeksjonsteknologi, populært kalt projektorlinser. I projektorlinser sendes lysstrålen over en skillevegg gjennom en linse på innsiden av frontlykten.

Denne teknologien benytter så vel standard lyspærer som xenonpærer (glødetråd). Samtidig muliggjør den, ved hjelp av passende elektromagnetisk mekanisme, en dobbelfunksjonalitet av frontlykten, dvs. den forener nærlys og fjernlys i samme projektor.

En frontlykt utstyrt med en slik projektor kalles for en bixenon frontlykt. Lysstrålen i den reguleres av en parabol kopp der lyspæren eller xenonpæren er montert. På innsiden er en slik kopp dekket med en ideell vakuumsprøytet speiloverflate, som stråler ut 100 prosent av lysstyrken avgitt av xenonpæren eller lyspæren montert i frontlykten.

Bruk av frontlyktene er som oftest avhengig av flere faktorer som gjentatt nattkjøring eller trafikkreglene.

Når det gjelder nattkjøring er det klart. Som oftest kan skylden legges på en utbrent kopp der lyspæren eller xenonpæren er montert. Hver frontlykt har et eget utluftingssystem til utdriving av varmluften mens lykten er i bruk. Etter at lykten er slått av og avkjølt, presses det luft inn igjen på grunn av krymping. Luften som kommer inn i lykten kan være forurenset med støv og fukt som gjerne setter seg fast på lampeelementene, blant annet inne i koppen. Varmen fra glødetråden eller lysende lyspærer får forurensningen som over tid har samlet seg i koppen, til å forbrenne og sette seg fast på refleksflatene i koppen, noe som reduserer lysstyrken. Koppene kan også undergå en forringelsesprosess pga. produksjonsfeil (Toyota Avensis). Ofte, spøkefullt, omtales en slik feil som avensissyndromet. De fleste er ikke klar over at frontlyktene kan regenereres. Som oftest kjøper man da (brukte) frontlykter med akkurat samme feilen på auksjon på internet.

Det lønner seg å regenerere frontlykter, da de som kjøpes brukt vil, i de fleste tilfeller, replica horloges rolex ha den samme feilen, noe som ikke vil løse problemet med lysstyrken. Nye frontlykter er veldig dyre. Regenerering av dem hos oss avviker ikke kvalitetsmessig fra ytelsen i ny frontlykt. I de fleste tilfeller er den påsprøytede overflaten mer holdbar enn i den originale frontlykten. Ta kontakt og snakk med oss om regenerering.

Tjenester som firmaet Frontlykt Service tilbyr

  • Pussing av glass og overlegg beskyttende lakk (når lykteglasset har gulnet eller har blir matt og ikke slipper lysstrålen gjennom fullt ut)
  • Utskifting av lykteglass (når glass er krakkelert og har ikke muligher å reparere)
  •  Innvendig vask av frontlykter (etter en stund blir reflektorene dekket av støv etc., og reflekterer ikke nok lys)
  • Utskifting av linser og reflektorer (Reflektoren blir matt, den lysreflekterende flaten flasser av, noe som resulterer i svekket lysstråle)
  • Utskifting av reguleringsplast (Plasten har lett for å sprekke, noe som umuliggjør regulering av lampen)
  • Utskifting av konverter (Når dekslene ikke er nøyaktig påsatt, kan det komme vann inn i konverteren. Den kan også rett og slett bli utbrent. Vi skifter til originalkonvertere)
  • Utskifting av lyspærer (Vi skifter bare til originale lyspærer fra kjente firmaer, dvs. Osram, Philips)
  • Sveising av plast (Når festene er revet av men det mangler ingen elementer)
  • regenerering av billykter, antikke motorsykler og mye annet…

Hva enn har skjedd med dine lykter…

… har du et problem og har ingen anelse hva du skal foreta deg?

– send epost eller ring oss, og vi vil helt sikkert hjelpe deg